tre korta recensioner

Jag blundar och önskar mig något - Moa-Lina Croall
Jag blundar och önskar mig något är en fristående fortsättning på Det är jag som är Lisa. Lisa är tolv år och tillsammans med sin bästis Nova, som är tretton år, är hon med i ett gäng som kallas för Näbbet. Lisas storasyster Anna är också med. I Näbbet råder mycket grupptryck från kompisarna och Lisas och Novas vänskap ställs på prov när de andra, äldre tjejerna är med.

En otroligt bra och fin skildring om vänskap, grupptryck och familjeband. Rekommenderas varmt!

En barkbåt till Eddie - Viveca Sundvall
När Axel blir pappa ber han Eddie och Anders att ta hand om hans hund Valentino. Eddie och Anders tycker att det är jättekul, men Eddie börjar nysa och en kväll får han svårt att andas. Det blir ambulansfärd till sjukhuset och där får han veta att det är Valentino som gjort honom sjuk.

Viveca Sundvall är som vanligt otroligt skicklig med att skriva ur barnets perspektiv. Det är också kul att få träffa Mimmi igen, Anders och Eddies kompis som har fått flera egna böcker skrivna om sig.

Dagar utan hunger - Delphine de Vigan
Nittonåriga Laure har anorexi och blir inlagd på sjukhus av en intuitiv och bra läkare som kommer att betyda mycket för henne. Vi får följa Laure under de tre månader som hon tillbringar på sjukhuset, då och då får vi även några tillbakablickar på hennes tidigare liv. Laure finner nya vänner bland de andra patienterna på sjukhuset och hon försöker sysselsätta sig så gott hon kan, med att sticka och klippa och klistra collage.

Språket är väldigt vackert och poetiskt. Den här boken är definitivt inte den bästa ätstörningsboken jag har läst, men den är i alla fall bra mycket bättre än I himlen får jag äta.

Kommentera här: