I himlen får jag äta

I himlen får jag äta - Camilla Dahlberg

Sjuttonåriga Lisa har anorexi. Hela hennes tillvaro kretsar kring mat, vikt och den eviga kampen mot alla som vill tvinga henne att äta. Vi får följa Lisa under ungefär ett års tid, då hon svälter sig själv och tillbringar långa perioder på sjukhus där tvånsmatning är en del av vardagen.

Jag gillar inte boken särskilt mycket. Den kretsar alltför mycket kring vad vågen visar. Det är bara vikt, vikt, vikt väga, väga, väga. Visst är jag medveten om att det är så när man har anorexi, men hur kul är det att läsa om det?

När jag läste den här boken fick jag samma känsla av hopplöshet som jag fick när jag läste Ann Heberleins Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Samma sorts plågsamma surr i hjäran av alla ångestfyllda tankar.

Trots att jag inte tyckte särskilt bra om boken var den ändå en bladvändare. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken, den var så lättläst och jag ville verkligen veta hur det skulle gå för Lisa.

Kommentera här: