Skuggan av Anna

 


Skuggan av Anna
- Rebecca James

Tim bor hos sitt ex, Lilla, och hennes nya pojkvän. Så när han hittar ett billigt hyresrum i ett stort och vackert hus flyttar han dit direkt. Men ägaren till huset, Anna är reserverad, blyg och tillbakadragen och svår att prata med. Det är rätt tryckt stämning i huset. Sedan börjar det hända mystiska och obehagliga saker om nätterna.

Anna är en mycket komplex karaktär. Hon har varit med om mycket svåra saker och det påverkar henne naturligtvis. Hon har flera olika sidor som hon ofta växlar mellan och det blir svårt för Tim att veta hur han ska kunna nå fram till henne. Anna historia rullas långsamt upp ju längre in i boken man kommer. Jag sitter hela tiden och undrar och undrar vad det egentligen är som hänt Anna, vem Benjamin egentligen är och vad som ska hända. Jag blir otålig, jag gillar inte att hållas på sträckbänken, jag vill veta. Men naturligtvis förstår jag varför författaren berättar som hon gör. Annars hade det inte blivit någon bra psykologisk thriller. Det är bara det att jag har svårt för det. Men det är väl egentligen ett rätt vanligt författarknep och det fänglsar ju onekligen läsaren som bara vill läsa vidare för att se hur det går.

Ja, det är ju en psykologisk thriller, och den är väldigt otäck och obehaglig och hemsk och allt det där. Mycket, mycket skickligt skriven och väldigt bra.

Jag har tidigare läst Beautiful Malice av Rebecca James och det är också en psykologisk thriller. Jag tycker att Skuggan av Anna var lite bättre än förra boken. Hoppas att James skriver fler böcker!

Tack Alfabeta för recensionsexemplar!

Kommentera här: