Beautiful Malice

Beautiful Malice – Rebecka James

Katherines syster har blivit mördad och tyngd av sorg och skuldkänslor flyttar Katherine till sin faster i Sydney för att försöka börja om. Där lär hon känna Alice, Alice som är rolig, festlig och som får Katherine att börja njuta av livet igen. Så småningom visar det sig att det inte bara är vänskap Alice vill ha av Katherine – det är något annat, något mycket mer skrämmande och obehagligt.

Det är tre berättelser som berättas parallellt. Själva huvudberättelsen handlar om hur Katherines och Alices vänskap utvecklas, sedan får man i några kapitel då och då läsa om hur det gick till när Rachel blev mördad. Parallellt med detta berättas det även om några år framåt i tiden, då Katherine är ensamstående mor till sin dotter Sarah.

Jag gillar den här boken. Speciellt gillar jag hur författaren lyckas så bra med att skildra tre berättelser parallellt, utan att det bli rörigt och förvirrande. Det är minsann inte alla författare som kan den konsten. Det jag inte gillar med boken är att den är lite seg i början, det tar väldigt lång tid innan spänningen börjar stegras. Det hade inte behövt vara så utdraget i början, tycker jag. Annars är det en väldigt bra bok som jag varmt rekommenderar.

Kommentarer:

1 Nilmas Bokhylla:

skriven

SV: Nej, faktiskt inte men kanske blir så småningom :)

Kommentera här: