Far from You

Far from You - Lisa Schroeder

Far from You är skriven på vers och handlar om Alice som förlorat sin mamma i cancer. Hennes pappa har gift om sig med Victoria och nu väntar de barn. Alice har svårt att acceptera sin pappas nya och sin lillasyster. Hon är otroligt reserverad och otrevlig mot sin familj och vill helst inte umgås eller prata med dem. Så åker dem och hälsar på Victorias föräldrar på thanksgiving och på vägen hem därifrån inträffar en katastrof som får Alice och Victoria att börja närma sig varandra.

Jag älskar språket i den här boken och jag hatar storyn. Den är så typisk och förutsägbar: Mamma dör, pappa träffar ny, de får barn, tonårstjejen accepterar inte sin nya familj, något katastroflikt inträffar och tonårstjejen börjar tycka om och uppskatta sin nya familj.

Jag gillar inte karaktären Alice heller. Gillar inte hur hon beter sig mot familjen. Jag förstår att hon är förtvivlad av sorgen efter sin mamma och jag förstår att hon har svårt att acceptera sin nya familjekonstellation, men inte behöver hon bete sig så otrevligt och respektlöst för det.

Tycker synd om Victoria som fått en så jobbig bonusdotter på halsen. Det kan inte vara lätt för henne. Hon kämpar verkligen för att få allt att funka i familjen.

Jag älskar böcker som är skrivna på vers och det var därför jag läste klart boken och trots allt ändå gillade den lite. Storyn är som sagt dötrist och förutsägbar. Den påminner lite om Echos familj i Pushing the Limits.

Kommentera här: