ELOISE

Jag har fått en ny favorit. Det är den amerikanska flickan Eloise, som jag för någon månad sedan läste om i Bilderboksretro 50-tal. Eloise är sex år och bor på lyxhotellet Plaza i New York. Hon är en kaxig unge som gör vad som faller henne in. Hon springer i korridorerna och sparkar på alla dörrar, leker i hissen och hjälper till här och där, vare sig det behövs eller inte. Eloise älskar livet på Plaza och hon älskar sin barnsköterska. Hon har en hund som heter Plutt och en sköldpadda som heter Skippedippe. Plaza är det enda hotellet i stan där man får ha sköldpaddor, berättar Eloise för oss.

Det är omöjligt att inte älska Eloise. Alla älskar henne, personalen och gästerna på hotellet och jag också, såklart. Trots hennes mallighet och busiga upptåg.

Boken är skriven i jag-form, det är Eloise som berättar, och jag älskar språket. Det är så barnsligt och fint. Och det är helt underbara illustrationer.

OOOOOOooooooooo jag älskar ELOISE!





Kommentera här: