50-talets bilderböcker



Lisa Bjärbo

 och Susanna Hellsing har satt ihop en riktigt härlig nostalgibok, Bilderboksretro 50-tal. Boken innehåller presentationer och avsnitt av 50-talets mest populära bilderböcker.

Att läsa den här boken är verkligen en underbar upplevelse. Så många olika karaktärer och berättelser i en och samma bok! Så värst mycket nostalgi var det i och för sig inte för min del. Av bokens 21 utdrag ur andra böcker har jag läst 5, och känner till ytterligare 4. Således har jag stiftat bekantskap med 12 nya barnbokskaraktärer. Eloise, överklassflickan som bor på ett lyxhotell i New York, fotoboken om Trulsa, och ormen Kriktor är några av de nya bekantskaperna som jag verkligen vill läsa mer om.

23 januari kommer forsättningen, Bilderboksretro 60-tal, i april kommer boken om 70-talet och nån gång fram på höstkanten kommer 80-talsboken.

I väntan på dessa ska jag läsa Elosie, Kriktor, Trulsa, Historien om någon, Plupp och Kalle Bäver.


Minns ni Plupp, han med den blåa kalufsen och den brandgula halsduken?

Kommentera här: