Looking For Alaska

Looking For Alaska - John Green

Miles är ensamvargen som aldrig har haft några kompisar. Så när han som sextonåring flyttar och börjar på en internatskola och plötsligt får kompisar tar hans liv en vändning. Miles nyfunna vänner The Colonel och Alaska är två mycket speciella, och lite smått galna, personer. Miles blir förälskad i Alaska, som dock redan har en pojkvän.

Jag gillar verkligen karaktärerna. Jag älskar när karaktärerna har något speciellt intresse eller samlar på något. Det är mycket därför som jag gillar karaktärerna. Miles till exempel, samlar på döda kända personers sista ord i livet.  "I go to seek a Great Perhaps"  - poeten Francois Rabelais sista ord. Det är förvisso en person jag aldrig har hört talas om men det är ändå intressant och jag kommer alltid att minnas just dessa ord.

Och Alaska som samlar på böcker. Hon har massviss med böcker som hon inte har läst. Igenkänningsfaktorn är ju en viktig del huruvida man gillar en berättelse eller inte, så plus för det.

John Green håller verkligen läsaren på streckbänken. Första kapitlet heter One Hundred and Thirty-six Days Before så för varje kapitel kommer vi en bit närmare händelsen, som man verkligen inte har en aning om vad det är. Jag blev lite ställd, och besviken, och det blev väldigt sorgligt ett tag. Och det noga uttänkta pranket hade höga förväntningar på, men det föll mig inte riktigt i smaken. 

Favoritscenen är helt klart när Miles och hans tjej ber Alaska om avsugningstips. Det var bara så... what liksom?! Och akward.

Det här är alltså John Greens debutbok och jag har nu läst tre av hans fem böcker. The Fault in Our Stars är såklart bäst, sen kommer den här och sen Paper Towns tror jag. Ser verkligen fram emot att läsa de två andra också.

 


Kommentarer:

1 Lena:

skriven

Läste denna bok nyligen och gillade den så mycket. Scenen med avsugningen fick mig att fullständigt vråla av skratt. Så klockren!

Svar: eller hur! ;D
Jana

Kommentera här: