Vampire Academy, Diary of a Wimpy Kid och Åkerbo

Jag försöker komma ikapp med recensionerna. Det går sådär, ligger ca 10 recensioner efter... Inte bra att vänta för länge med att recensera böckerna heller, hinner ju glömma det mesta. Här kommer i alla fall tre minirecensioner av några böcker som jag läste i somras:

Först ut:
Vampire Academy
- Richelle Mead
Så har jag äntligen läst den här boken som har fått så otroligt mycket positiv kritik och som stått på min vill läsa-lista i några år. Rose är en dhampir - en halvmänniska och en halvvampyr - och bodygard åt sin bästis Lissa. Efter att ha varit på rymmen i två år är de nu tillbaka på internatskolan. Rose och Lissa har ett väldigt speciellt band - Rose kan uppleva de känslor Lissa har.

Jag gillar blandningen i den här boken: de övernaturliga elementen varvat med tonårsdraman och romanser. Like it, ska läsa de resterande fem delarna i serien snart!

Diary of a Wimpy Kid - Jeff Kinney
Diary of a Wimpy Kid är en middle grade-bok som handlar om Greg. Greg berättar i sin dagbok - eller nej, loggbok, coola killar skriver ju inte dagbok, det var bara det att hans oförstående mamma råkade köpa en anteckningsbok med ordet DAGBOK på framsidan så...  - om skolan, kompisarna och familjen. Det är små korta stycken som varvas med roliga illustrationer. En humoristisk bok som passar alla åldrar.

Åkerbo - Sju syskon, fyra våningar - Annika Huett
Den här boken utspelas någon gång under 20- eller 30-talet och består av små anekdoter från författarens mammas barndom. Boken är skriven i första person och det är sjuåriga Gitta som berättar om sitt liv; familjen, skolan och sina funderingar kring livet i allmänhet. Det är en väldigt mysig bok i samma stuk som Astrid Lindgren och Kastrullresan (eller Pip-Larssons som tv-serien heter).



Kommentarer:

1 Anna:

skriven

Svar: Jag är ledsen över att jag har varit så himla seg! Jag har egentligen inte läst de två senaste böckerna pga jättemycket skolarbete och så, men jag tänker skicka dem till dig i alla fall nu. Skulle du kunna vara snäll och mejla din adress till mig igen? :)

2 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Tack, kul att du är med och tävlar!

Kommentera här: