Bullerbyidyll, aids och bröderna Grimms sagor



Bergsmansgårdens Lina - AnneMarie Hellström

Lina är fem år och bor på Bergsmansgården, en välbärgad bondgård. Boken utspelas någon gång runt år 1890. Vi får följa Lina under ett år, från höst till sommar. Årstiderna går som en skön lunk genom hela boken, i ett sakta tempo. (Precis som Little House On the Praire gör). Vi får följa de olika årstidernas gång med tillhörande sysslor och arbeten. Det är husförhör, ljusstöpning, julfirande, Lina får en lillebror (med den klassiska storken-historien), det är aprilväder, Amerikafeber, storbyk och sommarbröllop.

Jag har läst den här boken minst fem gånger och jag gillar den fortfarande lika mycket. Så mysig och idyllisk, tänk bullerbyidyll.

Torka aldrig tårar utan handskar del 2: Sjukdomen - Jonas Gardell

Fortsättningen på Kärleken. Jag vet inte vad jag ska skriva om den här boken. Det är väl ingen som har missat vad den handlar om så jag behöver knappast skriva något om handlingen. Förra boken lyssnade jag på, inläst av Jonas Gardell själv och det gillade jag inte riktigt. Dels för att det var rörigt med alla tidshopp och alla olika karaktärer men också för att jag inte gillade Gardells sätt att läsa, särskilt inte när han läste Pauls repliker på en äckligt överdriven stockholmska. Temat är viktigt för det har inte skrivits och pratat särskilt mycket alls om det här. Men det är också jobbigt och det är särskilt ett citat som har etsat sig fast i mitt minne "det är bra att de får aids". En tidningsrubrik som citerar en präst som menar att det trots allt kan komma något gott ur den här sjukdomen, för det kan få de homosexuella att sluta leva ut sin onaturliga läggning. Ja, det vände sig lite i magen på mig när jag läste det stycket.

Min favoritkaraktär är fortfarande Rasmus. En snäll och tillbakadragen kille som möter en helt ny värld när han flyttar till Stockholm. Han är mysig men också lite mesig.

A Tale Dark & Grimm - Adam Gidwitz

Jag gillar fairytale retellings väldigt mycket och trodde såklart att jag skulle tycka väldigt bra om den här. Men icke. Den var rätt tråkig emellanåt och jag störde mig väldigt mycket på författarens mellanspel. Ingen vidare bok alltså och inget jag rekommenderar.





Kommentera här: