Alice i Underlandet från 1903

Kan ni fatta min glädje när jag hittade den allra första filmatiseringen av Alice i Underlandet från 1903? Har letat efter den jättelänge och jag har också tänkt att det skulle vara kul att få se en stumfilm. Och nu i helgen hittade jag den äntligen. Blev jätteexalterad, tryckte på play, skruvade volymen och blev irriterad över att ljudet inte funkade... ja det blev jag. Och så undrade jag var pianomusiken var, det brukade ju vara det till stumfilmer. Just det, inte i filmen, det var ju live... Ibland är jag bara så himla trög.

Filmen var i alla fall åtta minuter lång (eller kort). Jag bara funderar lite på hur det var att gå på bio år 1903. Att se en film utan ljud på åtta minuter, vilka människor gjorde? Vad kostade det och vilka ville lägga pengar på det och hurdan upplevelse var det att se en film? Det måste ju ändå ha varit väldigt stort och revolutionerande? För oss 2000-talsmänniskor är det dock väldigt svårt att förstå...

Hittade några Alice-filmer till, en från 1915 som är på hela 50 minuter och en kort från 1923. Ska kolla på dem också och se ifall jag hittar några mer intressanta, typ Romeo & Julia och Macbeth.






Jag funderar lite på min nästa tatuering. Vad tycker ni om den här? Eller ska jag ha bara citatet? Eller citatet och något annat motiv, kanske av kaninen?

Kommentera här: