Fenomenala Rut

Född fenomenal - Josephine Bornebusch

Född fenomenal är Josephine Bornebuschs ungdomsbokdebut och det är en riktigt, riktigt bra debutbok.

Rut är 15 år, eller 15 upplevelser gammel då hon inte gillar att räkna ålder i år utan hellre i upplevelser. I slutet av boken har Rut blivit mycket äldre, en sisådär 70 upplevesler äldre. Rut är en ovanligt intelligent tonåring som är besatt av Anne Frank och andra världskriget. Nu försöker hon övertala sina klasskompisar och lärare att åka på klassresa till Amsterdam så att Rut ska få möjlighet att besöka gårdshuset som Anne Frank bodde i. 

Det utmärkande med den här boken är humorn. Den är hysteriskt rolig och jag skrattade en hel del under läsningens gång. Det är rätt sällsynt med humoristiska böcker för ungdomar. De flesta humor-böcker riktar sig till mellanåldern. Så, inte nog med att den här boken är extremt bra och träffsäker, den fyller också en stor lucka på bokmarknaden.

Det är en sak som jag tycker är lite märklig. Det är namnen på karaktärerna. Det är alltså tonåringar som heter Rut, Magda, Albert och sådana namn. Jag förstår att många författare vill ha ett speciellt och ovanligt namn till sin favoritkaraktär. Och det funkar ju. Finns säkert någon i varje skolklass som har ett udda namn så det är inte så konstigt. Jag kan gå med på att huvudpersonen heter Rut. Men att nästan alla i en klass har såna gammaldags och ovanliga namn? Passar liksom inte,

Men namnen har ju inte särskilt stor betydelse för bokens helhetsbetyg. Om jag hade varit en sån som betygsätter böcker så hade den fått full poäng. (Men nu är jag ju inte en sån som betygsätter böcker, så jag nöjer mig med att säga att boken är SKITBRA och att jag tycker att ni ska läsa den.)

Kommentera här: