Spring så fort du kan

Spring så fort du kan - Sofia Nordin

Spoilervarning för dig som inte läst första delen En sekund i taget!

Spring så fort du kan är fortsättningen på En sekund i taget som kom förra året och som jag verkligen älskade. Jag har väntat spänt på den här uppföljaren och jag blev inte besviken. I den här boken är det ett nytt berättarperspektiv, det är Ante som står i centrum. Ante flyttar hem till Hedvig och Ella och försöker anpassa sig till sitt nya liv. Det är inte helt lätt att bo ihop med två främmande tjejer och få allt att funka. Ante tänker mycket. På kärlek, kyssar och sex. Han funderar på vem han vill kyssa. Hedvig eller Ella.

Jag gillar verkligen den här boken. Nordin lyckas som vanligt med att träffsäkert beskriva relationer och känslor som osäkerhet om sig själv och oro inför framtiden.

Jag undrar verkligen varför den här boken marknadsförs som en fristående fortsättning på En sekund i taget. Den är inte fristående. Det är lika fel som att En sekund i taget marknadsfördes som en dystopi. Hur tänkte förlaget där?

Annars, sjukt bra bok enligt min mening. Gillar bara inte att den tar slut så snabbt. Längtar efter en fortsättning!

Kommentarer:

1 Carro:

skriven

Att den marknadsförs som en dystopi förstår jag, däremot förstår jag inte att den anses fristående. Sedan tyckte jag att det blev lite samma story? Han skulle lära sig mjölka, hur hönor lägger ägg osv. Lite mycket av livet på landet för mig :)

Svar: Varför marknadsförs den som en dystopi? I dystopier så är det ju alltid en ond regim som har makten och så brukar det bildas motståndsrörelser och bli krig. Så är det ju inte i de här böckerna...?
Jo visst var det lite upprepning, men det är ju ändå nya och fler karaktärer. Och de sitter ju i en speciell situation när de liksom tvingas att umgås och komma överens. Jag gillar att läsa detaljerat om livet på landet. Tänker lite på Lilla huset på prärien-böckerna. De är väldigt detaljrika med hur allt arbete går till och jag gillar det. Det är fascinerande att läsa om hur man lever utan el och andra moderna grejer.
Jana

2 Carro:

skriven

En dystopi behöver väl inte ha en ond regim utan det är ju bara ett negativt framtida samhälle? Nu vet man ju inte vad som orsakar den här sjukdomen, men om det är t.ex att människorna lever över sina resurser och detta är resultatet så blir det en dystopi. Det övervakande samhället är ett populärt tema men det kan även handla om miljöförstöring eller att t.ex tekniken tar över mänskligheten. Så uppfattar i alla fall jag genren dystopi :) Och vem vet, det kanske är en ond regim som har sänt ut viruset? ;)

Kommentera här: