Sjuksköterskeroman med mystik och kärlek

Syster Sues farliga patient - Mary Essex

Det är något mystiskt som pågår på herrgården Tearle Hall där Sue har fått anställning som Theos privatsjuksköterska. Tre söner finns med i berättelsen, sjuklige Theo som vårdas i hemmet, Piers som styvmodern Jane Templeton har låtit spärra in på mentalsjukhus och Janes egna son, treårige Tim, som ingen i huset har setts. Tim hålls för sig själv uppe på vinden och blir omskött av sin nanny, men han får aldrig komma ner och träffa de andra på herrgården eller få någon som helst frisk luft. Och Piers, är han verkligen mentalsjuk? Sue förstår snart att Jane Templeton vill roffa åt sig egendomen åt sig själv och sin egen son, och då måste hon få undan styvsönerna då det är de som enligt lagen har rätt att ärva herrgården. Tillsammans med den nye läkaren Mark Gray försöker syster Sue att lösa mysteriet på Tearle Hall

Den här boken hittade jag på loppis för många år sen, men det har inte blivit av att jag har läst den förrän nu. Ingen superbok direkt, men väldigt tunn (95 sidor endast) och lättläst med en typisk 70-tals sjuksköterskehistoria med mysterier och, givetvis, kryddad med en liten kärlekshistoria. Jag gillar boken även om den är förutsägbar, eller kanske just därför. För ibland är det skönt att läsa såna böcker, där man vet vad man får. Stundom tycker jag att boken är rätt tramsig och fånig, men emellanåt rycks jag med ordentligt i berättelsen och dess spänning.

Det här är sjunde boken om Syster Sue. Jag skulle gärna vilja läsa de tidigare böckerna i serien, men har ingen aning om var man kan få tag i dem. Hittar ingen info alls när jag söker på nätet, så det får väl bli att hålla utkik på loppisar.


Kommentera här: