Pandemonium

Pandemonium - Lauren Oliver

SPOILERVARNING för dig som inte har läst Delirium.

I Pandemonium är det två berättelser som berättas parallellt. Det är "då" som tar vid precis där föregående bok ag slutade. Lena försöker anpassa sig till det nya hårda livet i vildmarken och lära känna sin nya vänner. Vartannat kapitel är "nu" och handlar om när Lena är inne i samhället och är med i motståndarrörelsen. Jag hade till en början svårt att förstå hur det hängde ihop och hur Lena hade hamnat innanför stänglset igen. Det var förvirrande men sen förstod jag lite mer hur det låg till. Men jag tycker ändå inte att det var särskilt bra att dela upp berättelsen på det här viset, jag hade svårt att skifta mellan "då" och "nu".

Boken lämnar ytterligare några frågetecken hos mig. Vilka är plundrarna? Och hur gick det till när Lena kom innanför stängslet igen?

Men annars. Sjukt bra. Mycket spännande och snabbt tempo. Språket flyter på bra och det var svårt att sluta läsa. Boken avslutades dessutom med en rejäl cliffhanger så nu är jag verkligen pepp på att plocka upp och läsa Rekviem.

Den här trilogin är det näst bästa dystopin jag läst. (THG kommer förstås på första plats.) Nu kan jag bara hoppas på att den avslutande delen håller måttet. Vissa serier tappar ju i kvalitet mot slutet, men jag tror att det kan bli ett bra avslut på den här trilogin.

Kommentera här: