En kristen fantasybok

Den här boken blir svår att recensera. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den. Så, det blir ingen recension utan jag tänker bara skriva lite kort om boken och några ord om vad jag tyckte.

Boken i fråga heter Skuggornas besvärjare och är skriven av G P Taylor, utgiven 2004. Den utspelas i den engelska byn Whitby på 1700-talet. Thomas och hans vän Kate träffar Rafah, som rest ända från Afrika. Tillsammans dras de in i kamp om gott och ont. Det är en kamp mellan Gud och djävulen själv. Djävulens hjälpreda är den girige kyrkoherden Demurral.

Jag trodde att den här boken skulle vara mycket mycket bättre än vad den visade sig vara. Anledningen till det är att det på baksidan av boken står att den sägs vara "hotter than Potter". Det sätter ett stort frågetecken i huvudet på mig? Hur kan någon ens komma med ett sådant påstående, och, ännu värre, få det tryckt på en bok? Dessutom står det också att filmrättigheterna har sålts för en rekordsumma. Jag har letat men inte hittat någon information alls om en eventuell film. Någon som vet?

Boken är späckad med bibelcitat och jag blev inte förvånad när jag fick reda på att G P Taylor själv är präst. (Han är polis också.)
 
Boken är rätt seg emellanåt också, men ibland flyter berättelsen på lite bättre. Skulle jag sätta betyg på boken skulle jag ge den en tvåa av fem möjliga. Kommer nog ge uppföljaren en chans.


Kommentera här: