Eleanor & Park - Rainbow Rowell

 


Eleanor & Park -
Rainbow Rowell

Usa, mitten av 80-talet. Eleanor är 16 år och har det riktigt jobbigt hemma. Hennes styvfar Richie är både elak och våldsam. Något år tidigare blev Eleanor utslängd hemifrån av styvfadern och fick bo hos en gammal kompis till mamman. Vid den här bokens början har Eleanors familj precis flyttat och hon har fått komma hem igen. Eleanor har fyra småsyskon som hon delar rum med. Inte så stor möjlighet för Eleanor att få vara ifred med andra ord.

Park är också 16 år och har lite svårt att passa in i skolan. Han träffar Eleanor första gången när Eleanor kliver på skolbussen och det bara finns en plats ledig - den jämte Park. Eleanor har ett spektakulärt utseende med flammande rött hår och stora säckiga skjortor och till en början skäms Park å hennes vägnar.

Det vänder dock snart. Deras relation börjar med att Eleanor läser Parks serietidningar över axeln på honom. Park märker det och lånar utan att säga något till henne ut en serietidning till henne varje dag. Så småningom börjar de växla några ord med varandra och sedan utvecklas deras relation till ett kärleksförhållande.

OMG den här boken är fantastisk! Jag gillar hur det inte är något insta-love utan att författaren verkligen låter kärleken dem emellan växa fram långsamt. Under läsningens gång får jag emellanåt lite ont i magen, det är främst när det handlar om Eleanors hemsituation, men även när jag läser om hierarkin som råder i skolan och på skolbussen.

Större delen av boken är tempot lugnt och behagligt, men mot slutet hamnar Eleanor i ett krisläge och historien får ett rätt så abrupt slut. Jag gillar inte det riktigt. Jag hade velat veta hur det gick för Eleanor, och för Park också förstås. Och så hade jag även velat ha en epilogsom utspelas några år senare så att man får se hur deras liv har blivit efter den här krisen.

Men annars - en riktigt bra kärlekshistoria om två extraordinära tonåringar som jag varmt rekommenderar.

Rainbow Rowell har tidigare skrivit YA-boken Fangirl samt vuxenromanen Attachment. Någon gång under 2014 släpps hennes fjärde bok: Landline. Jag är efter den läsupplevelse mycket sugen på att läsa även dessa titlar.

Tack Berghs förlag för recensionsexemplar!



Kommentera här: