Free Land - Rose Wilder Lane

Free Land - Rose Wilder Lane

Först måste jag reda upp ett missförstånd. Jag hade på något sätt fått för mig att det här skulle vara en uppföljare till Young Pioneers. Det var det inte, och fråga mig inte hur jag kunde tro det. Det ledde i alla fall till stor förvirring hos mig innan jag efter ett tjugotal sidor förstod att det här var en helt fristående bok som inte har något med Young Pioneers att göra. Förutom att det är exakt samma tema och nästan exakt samma plot. Ja, den handlar om ett ungt nygift par i 1880-talets Amerika. David och Mary Beaton är nybyggare och strugglar med att försörja sig på sin gård. Och det är ett jäkla slit och en ständig oro för hur de ska kunna försörja sig och sina barn och betala av sina skulder. I breven till föräldrarna skriver de att de har det bättre än vad de har det. De vill ju såklart inte oroa sina föräldrar och de vill heller inte klaga på sin livssituation då de vet att det är många som har det så mycket värre.

Jag blev lite besviken på den här boken. Dels hade jag ju förväntat mig en fortsättning på berättelsen om det unga nybyggarparet David och Molly och dels så var storyn nästintill identisk med förehgående nämnda bok. Jag förstår inte hur författaren tänkte när hon skrev två så lika böcker? Free Land är dock lite tjockare, lite mer ingående och har ett större djup och berättar mer om svårigheterna än vad Young Pioneers gör. Jag kan tänka mig att Young Pioneers är en något romantiserad version och att Rose Wilder Lane i Free Land ville vara mer realistisk och visa hur den hårda verkligheten faktiskt såg ut. Little Hounse on the Prairie är ju också en romantiserad version av det livet, då Laura Ingalls Wilder medvetet valde att inte skriva om allt det jobbiga som hände i hennes familj och enbart fokuserar på allt det bra och fantastiska med livet som pionjär.

Hur som helst så är det en mycket intressant bok. Välj själv vilken version du vill läsa.


 

Kommentarer:

1 Erica:

skriven

Hej! Såg i ett inlägg längre bak att du ville byta bort Lemony Snicket, Den bedrövliga byn (nr 7). Har du den kvar fortfarande? Jag är intresserad av att antingen köpa den av dig, eller byta mot något annat (förutsatt att jag har något du vill ha såklart)!

Svar: Hej! Jag har tyvärr inte kvar den boken.
Jana

Kommentera här: