Ungdomen på Hällesund

Ungdomen på Hällesund - Elisabeth Kuylenstierna - Wenster
 
En gammal svensk flickbok som utspelas någon gång i början av 1900-talet (det står inget årtal men jag skulle tro att det utspelas någon gång runt 1900-1915). Vid bokens början sitter tre tonårsflickor på tåget från Stockholm på väg till Hällesund där de ska gå i någon sorts skola. Det är lite oklart, men de undervisas av en guvernant och ska samtidigt bli uppfostrade av moster Louise.

Jag blev väldigt förvirrad när jag läste. För det första så hade jag svårt att hålla reda på de tre karaktärer so, introduceras i första kapitlet. Två av flickorna har ett smeknamn, Karin kallas för Busse och Tordis kallas för Tusse. Båda deras namn används hur som helst, det är ingen ordning på det, ibland är det Karin ocoh ibland är det Busse och likadant är det med Tordis/Tusse. Otroligt förvirrande.

Förvirringen fortsätter. Det är så många huvudkaraktärer och det är svårt at både lära känna karaktärerna ordenligt och att skilja dem åt. En karaktär som jag lärde känna lite grann och börja tycka om var Wera. Hon är väldigt snäll och vänlig och vill vara alla till lags, dock utan att strunta i sig själv som många andra av den här typen av karaktärer gör.

Men bortsett från förvirringen (som inte var så extremt stor som jag nog fått det att verka som nu... ) så gillar jag boken väldigt mycket. Det är trevligt att få följa de här ungdomarna, deras kavaljerer, förlovningar, kommande giftermål, framtidsdrömmar och vardag.

Jag kände inte till Elisabeth Kuylenstierna - Wenster innan jag hittade den här fina boken på en loppis. Nu har jag blivit sugen på att läsa mer av den här författaren som har skrivit över 50 böcker (familjeromaner, historiska romaner och flickböcker - de typerna av böcker som jag tycker extra mycket om).


 
 

Kommentera här: