Fallet med de försvunna böckerna

Fallet med de försvunna böckerna - Ian Sansom

Israel Armstrong flyttar från England till Irland för att påbörja en anställning nsom bibliotekarie. Efter ett halvt dygns resande kommer han äntligen fram till sin destination, för att få veta att biblioteket han ska jobba på har lagt ner. Istället är det en bokbuss han ska köra. Bokbussen visar sig vara en riktigt skruttig och möglig buss och dessutom är bibliotekets samtliga 15 000 böcker försvunna. Men hur kan 15 000 böcker bara försvinna sådär? Är det någon som har stulit dem? Och hur i så fall?

Israel är en riktigt mesig typ. Han vågar inte säga ifrån eller emot någon och han ber exakt hela tiden om ursäkt för vad han har gjort, vad han har sagt och för sin existens. Han är beskrivs också som en "typisk vegetarian". Hurdan är en typisk vegetarian, undrar jag då? Det står det ingenting om. När Israel blir bjuden på middag, som visar sig vara en riktig köttmåltid med knappt något vegetabiliskt att äta, vågar han inte ens tala om att han inte äter kött. Varför?

Israel råkar ut för en hel del dråpliga och pinsamma situationer. Till exempel när han är på puben med en tjej, ska gå på toa och passerar en kondomautomat kommer han på tanken att det kan nog vara bra att ha några kondomer till hands ifall de skulle behövas. Det är bara det att kondomautomaten inte har använts på många år och inte riktigt är i sin fulla funktion. Så samlas det en del folk runt omkring honom vilket gör hela situationen så himla pinsam.

Den här boken är speciellt och väldigt skruvad. Dialogerna är inte särskilt bra skrivna, de är rätt tråkiga och enformiga. Övriga karaktärer är minst lika knäppa som Israel, och jag gillar ingen av dem. Är det någon jag tycker om i boken så skulle det vara Israel, fast nej, jag gillar inte honom heller.

Det finns ytterligare två böcker om bibliotekarien Israel. Jag är inte så jättesugen på att läsa dem. Kanske gör jag det en dag, kanske inte. De står inte så högt upp på min tbr-lista i alla fall.

 



Kommentarer:

1 Lena:

skriven

Denna ligger i högen med böcker som skall läsas de närmaste månaderna.

Kommentera här: