SOM JAMES DEAN FAST SNYGGARE

Som James Dean fast snyggare - Niclas Christoffer

Som James Dean fast snyggare en kort berättelse där huvudtemat är självskadebeteende hos killar och barn. Vid bokens början är den perfekta familjen Wallin på väg hem i sin perfekta bil från sin perfekta skidsemester. Det är då den allvarliga olyckan som förändrar livet för familjen sker. Livet är inte längre perfekt, långt därifrån, och tonårige Jim som drömmer om att bli en världsberömd modell och skådespelare får det tufft och hittar sitt eget sätt att hantera den svåra situtionen - han börjar skada sig själv.

Boken är onekligen intressant, men jag gillar den inte särskilt mycket. I början skildras familjen Wallin som helt perfekt, de är dessutom otroligt fixerade vid utseende och framgång och jag gillar inte det alls. Mot slutet av boken tar berättelsen en oväntad vänding som jag inte tycker det minsta om, och det känns nästan som om slutet förstör hela boken. Jag har dessutom svårt att sympatisera med Jim, han verkar lite ego och ytlig och till råga på allt önskar han att hans pappa var död.

Jag vet inte riktigt om jag rekommenderar den här boken. Den är ju ganska tunn och lättläst så det är inte så mycket tid man behöver lägga ner på den, ifall du skulle vara nyfiken eller intresserad av boken.

Kommentera här: