Första boken för i år

Den första boken jag ut i år var den självbiografiska Girl, Interrupted av Susanna Kaysen. Den utspelas typ på 80-talet har jag för mig, och handlar om Susanna som vid arton års ålder läggs in på ett psykiatriskt sjukhus. Det är lite oklart varför. Jag tror inte att Susanna själv förstår varför hon bli inlagd. Hon skriver in sig själv för att slippa tvångsvård.

Susanna berättar om det dagliga livet på avdelningen, om de andra tjejerna som är där och hon funderar och resonerar kring psykisk sjukdom och självmord. Det är intressant att läsa hennes reflektioner och åsikter kring dessa ämnen.

Den här boken är ganska bra, tycker jag. Den påminner lite om I never promised you a rose garden av Hannah Green, men är kortare och inte lika komplex. Själv tycker jag bättre om Hannah Greens, men den här är också läsvärd och jag rekommenderar den speciellt till er som tycker I never promised you a rose garden är för tung och jobbig att ta sig igenom.

 

Kommentarer:

1 DinoSara:

skriven

Jag har sett filmen och har länge velat läsa boken men helt glömt bort den, tack för påminnelsen! :D

Svar: Jag har tänkt se filmen snart!
Jana

Kommentera här: