glöm mig inte

Glöm mig inte - Anne Cassidy

 
Glöm mig inte handlar om sjuttonåriga Stella som precis har slutat skolan och ska börja söka jobb. Boken inleds med att ett av grannbarnen mystiskt försvinner från sin spjälsäng mitt i natten. Polisen riktar sina misstankar mot Stellas mamma Terri, som för tjugo år sen var inblandad i en liknande händelse. Då var Terri ensam ute i skogen med ett av grannens barn, när en bil plötsligt stannar till, plockar med sig barnet och sen kör vidare. Det fallet klarades aldrig upp. Stella blir mycket förvånad när polisen misstänker hennes mamma och får höra om den tjugo år gamla händelsen. En annan sak som sätter ett stort frågetecken i huvudet på Stella: Varför ljuger mamma för polisen och säger att hon kom hem klockan ett på natten, när hon i själva verket inte kom hem förrän vid två?

Det är två berättelser som berättas i den här boken, dels får vi läsa ur Stellas perspektiv, och dels får vi läsa om vad som hände för tjugo år sen när Terri var ung.

Nu tänker jag skriva lite om slutet av boken, så SPOILERVARNING!




Det är en sak osm jag funderar på. Hur kunde kvinnan som kidnappade Lizzie få omgivningen till att tro att Lizzie var hennes egna barn? Myndigheterna måste väl ha förstått att något inte stod rätt till? Jag menar, kan en kvinna bara helt plötsligt ha ett barn på  1 ½ år utan att någon reagerar på det? Sjukvården med sina journaler? Eller har dom inte personnummer i Storbrittanien? Jag får inte riktigt ihop det.

Annars så tycker jag att det är en väldigt bra bok. Definitivt ingen bok med wow-känsla, som jag kallar de där alldeles perfekta underbara böckerna (jag tror ni förstår vad jag menar). Berättelsen flyter på bra och spänningen finns där hela tiden. Rekommenderas! Jag ska absolut läsa mer av Anne Cassidy!

Kommentarer:

1 Elina:

skriven

Den har jag också läst, fast det var längesen. Men det var riktigt spännande har jag för mig, en helt okej bok :)

Kommentera här: