Beyond the Prairie

Beyond the Prairie - The True Story of Laura Ingalls Wilder är en tre timmar lång filmatisering av de senare böckerna i bokserien Little House on the Prairie. Den här filmatisering sträcker sig från The Long Winter och en bit efter sista boken, On the Way Home. Dock behandlas allt detta med rätt så korta scener, och jag undrar om jag hade kunnat hänga med i filmen om jag inte hade läst böckerna innan och därmed kunde storyn. Vi får i alla fall några korta glimtar av den extremt långa och hårda vintern som rådde 1881, Laura träffar Almanzo, sin blivande make, Laura får sitt första och enda arbete som lärare, Mary åker till blindskolan, Laura och Almanzo gifter sig osv. Laura och Almanzo går igenom många svårigheter, skörden förstörs av en hagelskur, deras hus brinner ner, Almanzo drabbas av difteri och de förlorar sin lilla baby.

Wilders bestämmer sig för att flytta till Missouri. Så med häst och vagn och sin sjuåriga dotter reser de den långa vägen till Det Röda Äpplets Land för att börja om på nytt.

Jag gillar den här filmen, antagligen för att jag gillar allt som har med Lilla huset på prärien och göra. Det är många fina och härliga och fascinerande scener. Till exempel när de ska ska korsa floden och de sammanstrålar med otroligt många andra familjer som också är på resande fot. Den scenen visar verkligen hur otroligt många det var som lämnade sina hem för att pröva lyckan någon annanstans.

Jag blev besviken över att deras son fick en så himla liten roll i filmen. Man får se Laura som höggravid, det är efter att Rose har fötts, och sen är det inte mycket mer. Jag fattar inte hur man kan låta en sån grej få en så liten plats i filmen. Visserligen har den en väldigt liten plats i boken, men ändå. Jag hade också velat se mer av Lauras ungdomsår, efter det att Almanzo börjat uppvakta henne och fram tills de gifter sig. Det hastades fram lite för mycket tycker jag.

Jag gillar den också för att den är så trogen till böckerna (förutom att jag saknar Spookendyke, Rose's åsna som hon rider till skolan på), till skillnad från tv-serien. Dock blir det väldigt konstigt, då jag har sett den tv-serien så mycket och levt och växt med karaktärerna i så många år. Även om skådespelarna är duktiga, så blir det fel när andra ska spela dessa karaktärer som jag är så van vid. Det skulle vara som att producera en ny version av Saltkråkan och låta någon annan spela Tjorven.

Hur som helst, jag tycker definitivt att den här filmen är sevärd, även för er som inte är LHOTP-freaks som jag är.

Hade också blivit glad om det gjordes en tv-serie av bokserien The Rose Years som handlar om Laura Ingalls Wilders dotter.

 

Kommentera här: