Rekviem

Rekviem - Lauren Oliver

SPOILERVARNING för er som inte har läst Delirium och Pandemonium.

Lena och hennes kamrater är återigen ute i vildmarken och kämpar sig framåt. Militären befinner sig också i skogen och kan dyka upp när som helst och de är betydligt fler än i motståndsrörelsen.

Samtidigt som detta krig pågår slits Lena mellan sina två kärlekar. Det är Alex som hon håller av mest, men den kärleken verkar vara obesvarad. Och då finns Julian där. Klassiskt triangeldrama alltså, men jag tycker ändå att det konceptet funkar i den här boken.

Nytt för den här boken är att vi i vartannat kapitel får följa Hana. Hana ska snart gifta sig med borgmästaren och hon vet att hon är lyckligt lottad som får en så bra man. Men Hana är inte lycklig. Det är något som skaver inom henne och drygt halvvägs in i boken berättar hon för läsarna vad det är. Utan att spoila kan jag säga att det kom som en total överraskning för mig och jag hade verkligen inte väntat mig det.

Jag är besviken på slutet. Jag vill ju veta vad som händer sen, efter allt det där hemska. Jag förstår inte, varför är det ett så öppet slut? En kort liten epilog hade varit på sin plats, tycker jag.


Kommentera här: