inget 12 days of christmas book challenge idag

Den bästa boken du fick i julklapp

Jag passar denna fråga, eftersom jag inte kan välja en bok. Imorgon däremot ska ni få se en video där jag visar upp mina julklappsböcker.


Idag blir det istället en liten recension, förmodligen årets sista.

Kanske ihop av Johanna Lindbäck

Det är fortsättningen på Lite ihop som jag läste förra hösten och verkligen gillade. Majken är tolv år och kompis med Ivan i parallellklassen. I förra boken hade de en deal som gick ut på att låtsas vara ihop, så att Majkens kompisar skulle få se att hon visst är intresserad av killar. När dealen var över blev de bara vänner. Men... Majken blir förälskad. Och det är nu det svåra börjar. Hur vet man om man är förälskad eller inte? Hur gör man för att bli ihop? Kanske är de ihop, kanske inte. Det är svårt att förstå det outtalade.

Majken har det lite svårt med kompisarna. Hon och hennes bästis Tessan har glidigt ifrån varandra och Majken gillar inte alls Tessans nya polare Belinda. Det är smärtsamt när kompisar glider ifrån en, och jag känner Majkens smärta så väl. Ont gör det.

Ivan är en härlig och finurlig prick och jag gillar hans och Majkens samtal och smsväxlingar. Fyndiga och roliga och det märks att han och Majken passar så bra ihop.

Majken följer med sinn storebrors flickvän på feministiskt självförsvar, och jag måste bara säga att jag är glad över att feminism får lite plats i en mellanåldersbok. Det är kul, bra och behövs. Plus för det!

Det här är verkligen en jättebra bok och jag hoppas verkligen att det kommer någon mer bok om Majken och Ivan. Lindbäck har skrivit att det kanske, kanske kan bli någon mer bok, men då med Ivan som huvudperson.

Och just det! Jag älskar omslaget!

 





Kommentarer:

1 Hannah:

skriven

Åh jag älskade verkligen den här boken! :D en av de bästa jag läste förra året! Verkar som att du gillade den också! Mailar dig imorgon angående "boktyckes gamla utmaning" :D

Kommentera här: