Bokbloggsjerka

Veckans bokbloggsjerka:

Finns det några författare som du tycker sticker ut (eller som du beundrar mer än andra) när det gäller deras sätt att skriva?

Mycket enkel fråga, kom direkt på tre stycken:

Lisa Bjärbo - hon har verkligen ett utmärkande språk som är helt underbart. Älskar hennes böcker och blogg!

Astrid Lindgren - varenda ord, varenda bokstav, varenda litet kommatecken sitter precis på rätta stället. Det är perfektion. När en läser hennes böcker märks det att AL alltid läste det hon skrev högt för att höra så att det blev en bra språklig rytm.

Vilhelm Moberg - jag vet att jag tjatar om denna mannen, men alltså, hans förmåga att skildra människor och miljöer? Den gör mig mållös. Och lycklig.

Kommentarer:

1 Bokdamen:

skriven

Astrid Lindgren är ju klockren. Var länge sen jag läste Moberg, känner att böckerna har försvunnit lite ur minnet, kanske dags för en omläsning.:)

2 Mia Eggimann:

skriven

Jag håller med i två av fallen, den tredje Bjärbo har jag inte läst.
Mia

3 Bokslukaren:

skriven

Nu blir jag nyfiken. Bjärbo är ny för mig. Henne ska jag kolla upp...Tack för tipset!

4 Ewa K:

skriven

Fina val. Lisa Bjärbo träffade jag som lite tjej för många år sen :).

5 Lottens Bokblogg:

skriven

Den där Bjärbo har jag inte provat. Än ;-)

6 Monika:

skriven

Vilhelm Moberg är ju klockren :)

7 Carro:

skriven

Astrid Lindgren är verkligen värdig ett svar på denna fråga :)

8 Helena, MsHisingen:

skriven

Astrid är ju så bra! Har inte läst så mycket mer av Moberg än Utvandrarserien (som ju är strålande).

9 annelie:

skriven

Jag skulle gärna läsa Vilhelm Moberg, mitt senaste minne är tvångsläsning i skolan och då uppskattade jag det inte. Gör hellre ett nytt, frivilligt försök i vuxen ålder :D

10 Vargnatts bokhylla:

skriven

Ja Lindgren är bra :)

11 Lena:

skriven

Ja Astrid Lindgren och Vilhelm Moberg, absolut två självklara!! Lisa Bjärbo skall jag absolut läsa framöver, om inte annat så tycker äldsta barnbarnet det!

Kommentera här: