Bokbloggsjerka - Kunskap

Veckans bokbloggsjerka lyder: Har du läst någon bok/böcker som har lärt dig någonting om historia, konst, musik, vetenskap etc? Om jag har, massor! Mest historia, då det är mitt favoritämne och därför läser mycket historiska romaner. Några exempel: Borta med vinden lärde mig mycket om amerikanska inbördeskriget, och framför allt var det Kulla-Gulla som lärde mig hur samhället fungerade på den tiden, med barnauktioner, torpare, dagsverken på herrgården osv, i trilogin om Lydia av Finn Zetterholm lärde jag mig jättemycket om konsthistoria och även lite om musikhistoria och vetenskapshistoria. Vilhelm Moberg är den absolut bästa historieläraren enligt mig och sen har vi ju Solveig Olsson-Hultgren som skrivit Siden, sammet, serien. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst och räkna upp massor med böcker som lärt mig saker. Men jag sätter stopp här, ska bara nämna ett mer specifikt exempel först: När jag läste Alice i Underlandet lärde jag mig att det är 637 mil till jordens medelpunkt.

Kommentarer:

1 Bokdamen:

skriven

Väldigt bra exempel! Moberg känns ju klockren och Kulla-Gulla har jag lärt mig massor av, men det var ett bra tag sen jag läste böckerna så hon dök inte upp i minnesbanken. :)

2 Vargnatts bokhylla:

skriven

Första boken om Lydia har jag läst och den lärde jag mig mycket av :)

3 Vargnatts bokhylla:

skriven

Första boken om Lydia har jag läst och den lärde jag mig mycket av :)

4 Monika:

skriven

Kulla-Gulla läste jag i tonåren så de böckerna hade jag ingen tanke på, men visst lärde jag mig mycket av dem.

5 Gia - Bokfrossa:

skriven

Det är underbart att man kan lära sig så mycket genom nöjesläsning :)

6 Ewa K:

skriven

Intressant att du nämner Kulla-Gulla. Har stött på henne i flera olika sammanhang på senare tid. De böckerna berättar mycket om sin tid.

Kommentera här: