Gårdagens skörd



Igår fick jag ett efterlängtat paket från Adlibris. Pollyanna and Pollyanna Grows Up. De två första böckerna om Pollyanna i en volym, på originalspråk. Och kan ni gissa vad jag gav för den??? 35 spänn! Jag älskar adlibris! Det enda som jag är lite tveksam till är att Pollyanna på omslagsbilden har blont hår. Om jag inte missminner mig så är hon rödhårig, för jag kommer ihåg att jag jämförde henne med Anne på Grönkulla när jag läste den första gången, och att just rödhårigheten, som ju är väldigt vanlig i flickböcker, var en av likheterna. Hur som helst ska det bli riktigt trevligt att åter få läsa om Pollyanna och vara glad-leken.



Jag var på biblo igår också och lånade några böcker. De här:



Landet för länge sedan - Elsa Beskow. Jag har nyligen återupptäckt Beskow och hennes fantastiska bilder-och sagoböcker.

Sunnanäng - Astrid Lindgren. En bok innehållande fyra riktigt sorgliga och tårdrypande sagor.

Tretton skäl varför -
Jay Asher. Den här boken har fått lite blandad kritik på ungdomsbokbloggar. En del hyllar den och en del gillar den inte alls. Det gör mig nyfiken på den, så jag ska läsa den och bilda mig en egen uppfattning om den.

Harry Potter and the Philosopher's Stone - J.K. Rowling. Nu har jag en bekännelse att göra. Jag har inte läst Harry Potter. Och jag skäms fruktansvärt mycket över det. Nu är det verkligen på tiden att göra något åt saken, så jag slipper skämmas.

Tystnaden i bruset
- Patrick Ness. Kaostriologin del 1. Började på den imorse, har kommit till sidan 22. Är lite tveksam, pga språket. Det står "dä" och "mä" och "ä" istället för "där" och "med" och "är". Det är lite irriterande, och jag undrar vad syftet med detta konstiga språkbruk är? Men kanske vänjer man sig vid språket efter några kapitel. Storyn verkar i alla fall jättespännande och och den dystopiska världen som författaren har byggt upp är intressant. Är det någon som har läst den här boken? Vad tycker ni? Ska jag fortsätta läsa?

Kommentarer:

1 Stockholmsflickan:

skriven

Jag har ett kärt gammalt exemplar av Pollyanna från 60-talet i bokhyllan... Läst om den flera gånger, helt klart en favorit! :)

Kommentera här: