Tre korta recensioner

För att få fart på bloggandet igen tänkte jag börja med att skriva lite kortare recensioner. Här kommer tre korta recensioner på böcker som jag läste för ett tag sen.

Katy i hemmet - Susan Coolidge
Vid bokens början är Katy en glad och livlig tolvårig flicka. Hon bor med sina fem småsyskon, sin pappa doktorn och faster Izzie. Katy är påhittig och kommer jämt på en massa lekar som hon leker tillsammans med sina syskon och bästa vännen Cecy. När Katy drabbas av en långvarig sjukdom ställs hennes tålamod på prov då hon måste ligga i sÄngen hela tiden.

Katy är väldigt lik många andra klassiska flickgestalter, som Rebecka, Pollyanna och Anne på Grönkulla. Depåminner också lite om Ethel Turners Sju syskon.

Allis med is - Gunilla Linn Persson
Allis bästa vän An har dött i en trafikolycka. Allis hjärta har frusit till is och hon vägrar envist att skaffa några ny vänner. Ingen får ta Anns plats.särskilt inte Sigge, polacken som sitter i samma bänk som Allis i skolan. Allis hjälper Sigge att räddfågelliken fågelunge som har kraschrotmos fönsterrutan. Hon ger honom nyckeln till vinden i hyreshuset där hon bor, för att han skskinna ha fågeln där. Och när hon väl har släppt in honom, börjar hänvända saker. Både i huset och i Allis hjärta.

En fin och mysig berättelse om sorg, vänskap och kärlek.

Skärvor av kristall - Solveig Olsson-Hultgren
Skärvor av kristall är den sjätte boken i serien om systrarna Andersson och deras barn och barnbarn. Boken utspelas 1938-39 och i den här boken är det Mandis femtonåriga dotter Louise som står i centrum. Berättelsen har sin början vid Mandis begravning. Visst sörjer Louise sin mor, men egentligen är det ingen skillnad mot hur det var förut, modern var ju hemma så sällan. Största delen av Louises uppväxt har Mandi varit inlagd på Sankt Sigfrids Sinnessjukhus. Efter moderns död tar Louise kontakt med sin mors släktingar och långsamt börjar sanningen gå upp för Louise. Hon inser att fadern inte är den hon trorr honom vara, Louise får rva ett fotografi av sin mor, ett fotografi som gömmer en väl bevarad hemligthet...

Det är tredje gången jag läser den här boken, och jag älskar den bara mer och mer för varje gång. Den är fantastisk, sorglig och nästan lite tårdrypande ibland.