En modern och tonårig Pippi Långstrump?

Allt jag säger är sant - Lisa Bjärbo

Alicia är sexton år och går första året på gymnasiet. Eller gjorde, för hon har hoppat av. Hon vill inte slösa bort sitt liv med att sitta i skolbänken och räkna matte. Nej, hon vill uträtta stordåd. Stordåd är väl inte precis vad hon gör, men hon börjar jobba på ett cafe, får nya vänner och träffar en assnygg kille som hon blir kär i.

Föräldrarna är, som man kan vänta sig, inte alls förtjusta i Alicias beslut att hoppa av skolan. Inte heller Alicias bästa kompis Fanny är särskilt stöttande. Tur att hon har mormor, från mormor får Alicia alltid stöd och tröst, när alla andra är emot henne.

Jag gillar Alicia. När jag läser om henne tänker jag på Pippi Långstrump. De har mycket gemensamt, faktiskt: De är självständiga, går inte i skolan fastän man borde göra det i deras ålder, de bryr sig inte så mycket om vad andra tycker och tänker utan gör det dom har lust med. De lever i nuet och oroar sig inte för framtiden. Dessutom har de båda en udda klädstil. Och precis som med Pippi så kan jag inte låta bli att älska Alicia. Alicia är en lite mer verklighetstrogen, modern och tonårig Pippi Långstrump.

Det är två saker som jag verkligen, verkligen älskar med den här boken, det är dels huvudkaraktären och dels språket. Språket är verkligen helt fantastiskt. Det är modernt, det är engelska uttryck hit och dit, språket är PRECIS så som det pratas bland ungdomar idag. Många vuxna författare som skriver för ungdomar har ibland svårt att lyckas med dialogerna, det märks ofta att de är konstruerade, att det är en vuxen som har hittat på det ungdomarna säger. Men Lisa Bjärbo, hon skriver precis så som det talas, och det är dessutom riktigt fint och välformulerat. Bjärbo har sannerligen ett unikt språk.

Bjärbo har tidigare skrivit Det är så logiskt alla fattar utom du. Jag var inte så värst förtjust i den. Språket är lika underbart som alltid, men plotten tyckte jag var ganska tråkig. Så jag blev glatt överraskad av Allt jag säger är sant. Den tillhör mina favoriter!

Jag hoppas att vi får läsa mer böcker av Lisa Bjärbo i framtiden.

Kommentera här: