Ani's raw food kitchen

Den här boken var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Författaren skriver väldigt mycket, för mycket tycker jag, om vikten av att äta och leva ekologiskt och miljövänligt. Det blir lite för mycket. När jag köpte en raw foodbok så var det för att jag ville läsa om raw food och inte om hur man lever ekologiskt och miljövänligt. Visst kan en bra raw foodbok innehålla små miljötips, det går ju hand i hand med raw foodlivsstilen, men det ska inte övergå till att låta som moralpredikningar.

 

Ani’s raw food kitchen innehåller en hel del roliga och inspirerande recept. De är lätta att överblicka och verkar riktigt goda. Det finns få bilder på maten i färg, vilket är tråkigt. Färgglada foton på maten livar alltid upp en receptbok. Några svartvita bilder på maten finns det också, det är lite trist, varför inte i färg? Sedan finns det grymt många . Hade foton på författaren själv. Helt okej med foton på författaren, tycker jag, men i den här boken har det gått till överdrift. Det är ju inte författaren jag vill se, jag vill se bilder på maten!

 

Längst bak i boken finns det ett kapitel om raw food för hundar. Ani Phyo har själv en hund som hon berättar om och hon delar med sig av Kangas favoriträtter. Kul, tycker jag, men det kapitlet var lite väl tunt. Jag hade gärna velat läsa mer om raw food för hundar. Det var ju trots allt just därför jag valde att köpa just den här boken.

 

Sammanfattningsvis kan jag säger att jag delvis gillar boken, och delvis inte. Det finns mycket roligare och mer inspirerande raw foodböcker. Jag tror ändå att jag kommer använda den här boken mycket.


Kommentera här: