julklappsböckerna

Vet ni vad, jag fick sjutton böcker i julklapp! Känner mig lite, lite bortskämd...  Måste skaffa en ny, större bokhylla! Fick både titlar som jag önskat mig, men också sådant som jag aldrig hört talas om och som verkar väldigt bra. Det här fick jag i bokväg:

# Nancy - Elsie Johansson
# Edith Södergrans samlade dikter i pocketformat
# Skära sten - Abraham Verghese
# Stolthet och fördom och zombier
# Alla vi barn i Bullerbyn - Astrid Lindgren
# Mer om oss barn i Bullerbyn - Astrid Lindgren
# Mäst.det. Blomkvist lever farligy - Astrid Lindgren
# Himmel och pannkaka - Solveig Olsson - Hultgren
# Tre koppar te - Greg Mortenson och David Relin
# Igelkottens elegans - Muriel Barber
# Berättelsen om Edgar - David Wroblewski
# Lyckan, kärleken och meningen med livet - Elizabeth Gilbert
# Skriv om och om igen - Katarina Kuick och Ylva Karlsson
# A great and terrible beauty - Libba Bray
# Astrid Lindgren - En levnadsteckning - Margareta Strömstedt
# Fruktfrestelser - Claes Karlsson
# Örtmedicin en illustrerad guide - Non Shaw

De tre Astrid Lindgrenböckerna är gamla. De kommer från min morfars granne, en av dem fick hon av sin far i januari 1950, står det på försättsbladet. Det är roligt med så gamla böcker, böcker som har blivit lästa och älskade så mycket...

Och i filmväg:

Senaste Alice i Underlandet-filmen och första säsongen av Lilla huset på prärien.

Natten efter julaftonen sov jag med alla böcker i sängen. När jag vaknade var det bara två stycken som åkt ner på golvet.

Jag har börjat läsa A great and terrible beauty, och jag gillar den! Efter den tror jag att jag ska läsa Lyckan, kärleken och meningen med livet eller Stolthet och fördom och zombier. Eller Astridbiografin. Eller Himmel och pannkaka. Har läst den innan, den är så himla bra!




Kommentera här: