Min topplista 2014

Tänkte att det var dags för att sammanställa en lista för förra årets nya favoritböcker. Vissa böcker är sequels men jag tar med dem ändå, det är ju inte alltid uppföljarna är bra. Här har jag listat upp alla böcker jag läste förra året och jag har även länkat till de flesta recensionerna jag skrivit.

Girl Interrupted - Susanna Kaysen. Påminner lite om I never Promised You a Rose Garden men är inte lika komplex. Såg filmen också och gillade den med.

Lou! - Julien Neel. Läste de två första och gillade dem mycket.

Spring så fort du kan - Sofia Nordin. Sjukt spännande bok, sträckläste den.

Pandemonium och Rekviem - Lauren Oliver. Jättebra båda två, men det blev liiite sämre mot slutet tycker jag,

Eleanor & Park - Rainbow Rowell. Årets kärleksroman. Ett plus för den här boken är också formatet, danskt band och med en rygg som är omöjlig att bryta!

A Game of Thrones - George R.R Martin. Jag tvekade lite om den här verkligen skulle få vara med på min topplista. Jag både gillar och ogillar den. Men den får vara med här, ska skriva mer om vad jag tycker om den när jag har sett tv-serien och läst några fler böcker.

Alice in tumblr-land and Other Fairytales for a New Generation - Tim Manley. Alltså, den här boken är fantastisk! Rolig och härlig och fint illustrerad och lättläst och bara en väldigt bra och fin bok för vem som helst att sitta och bläddra i.

Legend - Marie Lu. Trots den tråkiga klassiska Romeo och Julia-kärlekshistorien tyckte jag jättemycket om den här boken. Ser verkligen fram emot att läsa färdigt trilogin.

Farmer Boy Goes West - Heather Williams. Fan fiction till Farmer Boy av Laura Ingalls Wilder. Gillar den nästan lika mycket som jag gillar The Rose Years.

Lola and the Boy Next Door - Stephanie Perkins. Är jättesugen på Isla nu.

Det osynliga barnet - Tove Jansson. Älskar den. Känner igen mig så mycket i Ninni.

Raskens - Vilhelm Moberg. Ingen kommentar behövs här. Läsa gärna recensionen istället.

Åkerbo - Sju syskon, fyra våningar - Annika Huett

Vampire Academy - Richelle Mead. Snudd på perfektion.

Ädelstenstrilogin - Kerstin Gier. Jag älskar ju tidsresor.

Diary of a Wimpy Kid - Jeff Kinney. En smårolig bok med trevliga illustrationer.

Ramona - Söderberg. En av förra årets sträckläsningsböcker och även den bok som jag grät mest till.

Född fenomenal - Josephine Bornebusch. Det här är boken som jag skrattade åt mest. Särskilt roligt var det när högstadieläraren fick i sig lite väl mycket chokladkakor på klassresan i Amsterdam...

Sprakfålen - Lisa Euren Berner. Jag läste tre sprakfåleböcker förra året. Fröken Sprakfåle förlovar sig, IngaMajas baby och Susanne som barnsköterska.

The Rose Years #4 och #5, On the Other Side of the Hill och Little Town in the Ozarks. Ska försöka läsa klart serien i år, så att jag kan börja med The Caroline Years sen.

Paper Towns - John Green.

Berövad - Liz Coley. Sjukt obehaglig bok. Sträckläste den.

Heidi drar nytta av det hon lärt - Johanna Spyri. Ja, jag gillar ju flickklassiker väldigt mycket.

Kanske ihop - Johanna Lindbäck. Majken är så cool alltså.




Kommentera här: