A Game of Thrones - George R. R. Martin

Så har jag då äntligen läst ut A Game of Thrones. Det var fjärde gången jag hade den hemma från biblioteket. Det var lång reservationskö på den och jag hann inte läsa så mycket under de två veckorna jagfick ha den hemma, så det tog sin lilla tid. Men det får ta tid ibland. Jag tänker inte skriva någon vanlig recension ut helt enkelt bara lista upp några korta kommentarer om vad jag tyckte om boken:

- Jag tycker att den var något seg. Och lite svårsmält.*

- Väldigt avancerad engelska. Jag brukar kunna läsa flytande på engelska, men den här bokens språk var betydligt mer avancerat än vad jag är van vid. Det krävde väldigt mycket koncentration från min sida, vilket jag inte alltid har.

- Jag har två favoritkaraktärer: Arya och Dany. Vem/vilka är era favoritkaraktärer?

- Jag är jättesugen på att hugga in på nästa bok i serien - men det får bli på svenska.

- Jag gillar den här boken mycket. Men inte mer. Jag älskar den inte, som jag vet att så många andra gör.

- Nu funderar jag på om jag kan se första säsongen av tv-serien utan att bli spoilad? Jag undrar alltså om det är så att första säsongen är baserad på första boken, andra säsongen baserad på andra boken osv?

Kommentarer:

1 Carro:

skriven

Du kan se första säsongen utan att bli spoilad. Jag såg dock serien först och läste boken sedan och det kändes lite trist faktiskt, eftersom serien var så himla lik boken. Nästan exakt skulle jag vilja säga. Oftast brukar ju boken ge ett "mervärde" eller vad man ska säga men inte denna gång :P

Svar: Det låter bra, jag gillar ju när filmatiseringen stämmer helt med boken!
Jana

2 Maddes bokblogg :

skriven

Läste ut första delen nu i dagarna och jag älskade den. Kan knappt vänta tills jag får fortsätta med del två! Läste den på svenska och kommer fortsätta med det. Mina favorit karaktärer är Dany och Jon!

Svar: Mm, jag är också jättesugen på nästa bok. Det är bara det att jag är så sugen på så himla många böcker just nu så jag vet inte alls hur jag ska prioritera...
Jana

Kommentera här: