Kan ingen hjälpa Anette?

Kan ingen hjälpa Anette? - Peter Pohl


Kan ingen hjälpa Anette? handlar om tolvåriga Anette som efter ett suicidförsök blir inlagd på BUP. Psykologen Björn får Anette på sin lott och börja reda bland hennes problem. Inte hjälper det att Anette tiger. Men tystnaden har också ett språk, och Björn försöker tolka flickan kroppsspråk och ansiktsuttryck och gissa sig till vad hon tänker. Bit för bit rullas Anettes historia upp för honom. Men hur ska han få igång Anette, få henne att börja prata igen?

 

Den här boken skiljer sig från andra böcker, på så sätt att den inte är skriven ur huvudpersonens perspektiv. Istället är det psykologen Björn som berättar om sitt arbete med Anette. Det är en bra berättelse, den flyter på bra och har ett bra driv framåt. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken. Jag är dock väldigt besviken på slutet. Det är så abrupt. När Anette skrivs ut från kliniken och flyttas till ett behandlingshem, slutar berättelse, eftersom berättarjagets arbete med Anette upphör. Jag vill ju veta hur det går för Anette! Inte bara läsa om den knappa veckan hon tillbringade på BUP.

 

Lite tråkigt är det också att man inte alls får ta del av Anettes tankar, utan bara får läsa om vad psykologen tror att hon tänker. Man kommer inte Anette särskilt nära. Och det vill man ju, man vill ju lära känna och förstå hur huvudpersonen tänker. Men ändå – boken är bra och jag tycker att den är läsvärd, helt klart!

Kommentarer:

1 Lilly:

skriven

Det finns en bok om vad som hände innan, "Alltid den där Anette!". Det är en av de starkaste böcker jag någonsin läst, den rekommenderar jag.

2 jana:

skriven

Jo, den har jag läst. Den är bra den också, men jag tycker bättre om den här.

Kommentera här: