Humlekungen och humlehuset



Huset där humlorna bor av Stefan Casta handlar om Myra Johanna som har blivit kompis med en man som kallas för Humlekungen. Humlekungen älskar humlor, och han planerar att förvandla sin herrgård till ett stort slott för humlor att övervintra i.

Det är något sagolikt över den här boken. Den är så vacker och fin, speciellt fint tycker jag det är hur kärleken till naturen skildras. Boken har också ett väldigt rikt och målande bildspråk.

Det jag inte gillar med den är att det antyds att Humlekungen skulle vara en produkt av Myra Johannas fantasier. Hur kan man bara skriva något sådant i en barnbok? Det förstörde väldigt mycket av det fina och vackra med berättelsen, tycker jag. Men annars är det en väldigt bra bok! 

Kommentarer:

1 Nilmas Bokhylla:

skriven

SV: Ja, självklart :D Ska maila strax!

2 Elisabet:

skriven

Hej, har tyvärr några recensionsex. som måste recenserar på bloggen så din recension kommer lite senare än väntat... Men nästa vecka borde den iallafall vara uppe :)

3 Nilmas Bokhylla:

skriven

Du har en utmaning att hämta hos mig :D

4 Lena:

skriven

Jag gillade humlekungen men som sagt inte att den var svår att förstå om hon drömde hittade på eller inte för otydlig för barn.



Tack att du kommenterat på min blogg.

Kommentera här: