VILL LÄSA

Här har vi en väldigt lång lista, min vill läsa-lista. Det är en lista som aldrig krymper, den blir tvärtom bara större och större. För jag samlar på mig så många boktips… Det är allt möjligt, titlar, serier, författare; det är många klassiker, en del lite klassiska flickböcker (som Pollyanna och Jean Webster t ex), en del nya ungdomsböcker, en ung svensk fantasyförfattare som jag är gruvligt nyfiken på, ett par ALMA – pristagare med mera. Jag kommer aldrig att hinna läsa allt. Någon som vill hjälpa mig att prioritera lite? Tala om vilken bok jag ska börja med?

 Susan Coolidge
Jean Webster
Robert Louis Stevenson
Kate Douglas Wiggin
Vilhelm Moberg
Pollyanna
Sofia Nordin
Harry Martinsson
Moa Martinsson
Torey Hayden
Christina Wahlden
Jaqueline Wilsson
Annas dagbok – Börje Lindström
Klass 7B – Pernilla Gesen
Sonya Hartnett (har endast hört gott om hennes verk, men har inte läst ett enda!)
Sagan om Isfolket (de två sista i serien)
Katherine Paterson
Janne, min vän – Peter Pohl
Julia Sandström
Siv Widerberg
I det här trädet
West from home – Laura Ingallas Wilder
Prairie tale – Melissa Gilbert
Jules Verne
C.J.L Almqvist
Veronica bestämmer sig för att dö – Paulo Coelho
Charles Dickens
Jodi Picoult
Tracy Chevaliers senaste (vad den nu heter…)
Lesley Lokko
Resistance – Gemma Malley
Bo Baldersson
Lemony Snicket
Libba Bray
Cirkusflickan – Camilla Lagerkvist
Arthur – Kevin Crossley – Holland
Hoppa in då!
Meningen med livet
Lika sant som jag är verklig – Hanna Örstavik
Den bästa hämnden – Anna Vikström
Mamma sa att jag var sjuk – Julie Gregory
Don quijote
Candide
Den unge Werthers lidanden
Donna Tartt (är hennes andra böcker lika bra som Den hemliga historien?)
Aristokrater
Flickan från ovan
Robinson Crusoe
Victor Hugo
Jack London
Ivanhoe
Bronte
Anna Lorentz
Tristan och Isolde
Mitt galna liv – Arvid Lagercrantz
Lotta – Merri Vik (har cirka tio olästa i hyllan…)
Törst – Richelle Mead (har inte läst någon Dark romance och fick tipset om att den här och titeln under är bland de bästa i den här genren)
Frost – Maggie Stiefvater
Eating animals
Elise Johansson
Kan ingen hjälpa Anette? – Peter Pohl
Igelkottens elegans 

Omläsningar jag vill göra:
Astrid Lindgren
Ikarosflickan
Nancytriologin av Elsie Johansson
Jag saknar dig, jag saknar dig – Peter Pohl
Matilda av Roald Dahl
Skämmerskans dotter – Lene Kaberböl
Anne-Marie Hellström
Alice i Underlandet (den tröttnar man aldrig på. Tänkte läsa den för sexåringen.) 

Jag är ingen stor lyrikläsare, men här är några poeter som jag läst något enstaka av och som jag verkligen gillade:

Erik Blomberg (Var inte rädd för mörkret – en av mina favoritdikter)
Karin Boye
Emily Dickinson
Majken Johansson
Ingrid Sjöstrand

De flesta av dessa poeter finns med i Dikter till tröst som är en oerhört vacker antologi med underbara dikter.

Kommentera här: