Tematrio´: Kriget fasor

Veckans tematrio handlar om krig:

1. Eftersom Katniss Everdeen hade födelsedag igår tycker jag att det är passande att uppmärksamma henne lite extra. De flesta har väl i och för sig läst Hungerspelen vid det här laget eller känner i alla fall till berättelsen. Men det får bli Mockingjay ändå. För den är så jävla bra.

2. Vilhelm Moberg är, som jag tidigare skrivit, den bästa historieläraren jag vet. I hans Nybyggarna (om jag inte minns fel, det är möjligt att det var i Sista brevet till Sverige...) berättar han om siouxkriget. Siouxindianernas uppror mot nybyggarna som stjäl deras marker. Scenen när de gör sin första massaker på Danjels sons nybygge är detaljerat beskrivit och den scenen berörde mig mycket djupt.

3. För ett par år sen läste jag Christina Wahldens I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig och uppföljaren Min systers dotter har många pappor. Dessa böcker handlar om en tonårstjej som flyr till Sverige från kriget i Kongo, efter att ha sett sina föräldrar och bröder bli mördade av rebellerna. Dessa böcker berörde mig djupt. Jag rekommenderar dem starkt, för de är viktiga böcker som handlar om ett krig som pågick för inte alls många år sen och dessutom är det en råvara som används för att producera mobiltelefoner som kriget mest handlar om. Det är viktigit att vi får veta under vilka förhållanden som vissa av våra teknikprylar faktiskt blir tillverkade.

Kommentarer:

1 Emma:

skriven

Hej,

lite udda och "efter" kommentar men hittade ett av dina gamla inlägg där du ev. ville byta bort boken "Den bedrövliga byn"... Har du kvar den och vilket ISBN är det isf?

MVH//Emma

Kommentera här: