Den amerikanska Pippi-filmen

The New Adventures of Pippi Longstocking (1988)

Så okej, jag kan säga med en gång att det här är en film som jag verkligen inte gillar. (Jag fick till och med mardrömmar av den här versionen av Pippi Långstrump...) Filmskaparna har gjort Pippi till en helt annan person. En pajas. Till exempel startar hon glasskrig bland barnhemsbarnen vilket blir riktigt kaotiskt. I en scen tvivlar hon på sig själv och sin förmåga att klättra på väggarna och i taket. Så himla opippigt. Dessutom hamnar Pippi på barnhem! Också det väldigt opippigt. Men hon slipper därifrån när hon räddat två barn ur en eldssvåda.

Så den här filmen vill jag faktiskt varna er för... se den inte, om du inte som jag vill uppröras över hur de har förvandlat allas vår Pippi till en riktig pajas.

Jag tycker uppriktigt sagt så himla synd om alla amerikanska barn som växer upp i tron att det här är den riktiga Pippi Långstrump.

Kommentarer:

1 dacian Sölgen:

skriven

Jag har själv bott på barnhem tills 1998. Jag hade ju riktig trauma efter åt så jag trodde då att den svenska pippi var på riktigt och hade drömmar om det men den amerikanske versionen visar egentligen en sorlig sanning om Amerika. efter att jag såg den så började jag vakna upp och se vilket samhälle vi egentligen lever i. folket i usa behöver veta är att vi lever i en tid där ödet kommer strax.

Kommentera här: