Fransesca - Melina Marchetta



Fransesca av Melina Marchetta

Efter att ha läst och inte alls fattat grejen med Jellicoe Road så var jag lite tveksam inför Fransesca men jag ville i alla fall ge den en chans. Och det är jag glad över, för den var faktiskt bra. Boken handlar om Fransesca som börjar på en ny skola, en före detta pojkskola och hon har svårt att hitta sin plats i det nya sammanhanget. Dessutom har Fransescas mamma plötsligt och oväntat insjuknat i en svår depression som blir svår för hela familjen att hantera.t s

Tycker att det här en en rätt så verklighetstrogen berättelse om hur det är att vara tonåring och ha en deprimerad förälder. Det enda jag invänder mot är att Fransescas mammas depression kommer så himla plötlisgt? Över en natt blir hon djupt deprimerad och sängliggande. Men visst, det kan säkert vara så ocksen å även om jag tror att det är betydligt vanligare att depressionen kommer smygande. Hur som helst så gillar jag boken väldigt mycket och jag är nu väldigt sugen på att läsa mer av Melina Marcchetta.

Förresten så fick jag den här boken av Värsta boken, och tanken är att jag efter att jag har läst den ska ge den vidare till någon annan, som i sin tur efter avslutad läsning ska skicka den vidare. Så nu undrar jag om det är någon som är intresserad av att få den här boken hemskickad och att sen ge den vidare? Mejla mig i så fall: jana.rosell(at)live.se

Kommentera här: