Okända väsen - Tracy Chevalier

 


Tracy Chevalier lyckas som alltid få mig riktigt fascinerad och intresserad av en särskild historisk person/händelse/epok. I det här fallet handlar det om fossiljägaren Mary Anning som levde och verkade i England i början av 1800-talet.

Mary kommer från en fattig familj och ända sen hon var jätteliten har hon letat efter fossiler på stranden. Från början små fossiler som ger några slantar när de säljs till turister. Mary älskar att leta efter fossiler och små småningom växer hennes kunskaper och hon lyckas hitta allt större och mer intressantare fynd. Fynd som de stora vetenskapsmännen är mycket intresserad av, och Marys fossiler säljs och hamnar på museum.

I vartannat kapitel är det Elizabeth Philpot som vi följer. Hon tillhör en högre samhällsklass än Mary och är dessutom mycket äldre än Mary, men de är trots detta mycket nära vänner då Elizabeth delar Marys passion för att leta efter fossiler.

Marys och Elizabeths intresse för fossiler ses inte med blida ögon av samhällets invånare, det är inget kvinnor bör syssla med, och crediten för Marys upptäckter snos av de vetenskapsmän som köper hennes fynd. När jag läser blir jag upprörd över hur kvinnor behandlas som om de inte vore fullvärdiga medborgare och särskilt irriterad blir jag på hur lite uppmärksamhet Mary får för sina stora upptäckter.

Den här boken är en väldigt underhållade historielektion. Både Mary Anning och Elizabeth Philpot har funnits på riktigt, liksom de flesta händelser i boken har utspelats i verkligheten. Och Chevalier har som vanligt fått mig intresserad och att vilja läsa och lära mig mer om Mary Anning.

Kommentera här: