Det här med omslag

Jag har aldrig riktigt förstått det här med bokomslag. På bokbloggar skrivs det friskt om omslag, det är omslagsdueller hit och dit, och många jämför olika länders utgåvor och det är mycket gnäll när ett förlag plötsligt ändrar stilen på omslagen i en serie. Jag bryr mig inte alls om det. När jag köper böcker väljer jag alltid den billigaste upplagan, oavsett omslag och format på boken och oavsett vilket format det är på andra böcker jag redan har i den serien. De snyggaste omslagen, tycker jag, är de som är helt enfärgade med titel och författarnamn endast på ryggen. Tråkigt, kan många tycker, men det är det jag gillar bäst.

Men visst finns det undantag, det gör det ju alltid. Till exempel när den nya upplagan av utvandrarböckerna kom, då klickade jag hem alla fyra, fastän jag redan hade två ex av varje bok i serien. Men så är det mina favoritböcker också, och såna böcker kan man ju ha hur många upplagor som helst av.

Kommentarer:

1 Carro:

skriven

Jag bryr mig inte heller om omslag, köper också det billigaste. Man ska ju inte titta på boken utan läsa den ;)

Kommentera här: