Alla hjärtans dag-böcker

Alla hjärtans dag närmar sig och jag tänkte därför tipsa om några av mina favoritböcker på temat KÄRLEK.

Sugen på en släkthistoria som sträcker sig över hundratals år, övernaturliga händelser, en förbannelse som går i arv och många människoöden som skildras med smått erotiska inslag? Då är serien Sagan som Isfolket av Margit Sandemo något för dig! Låt dig inte avskräckas av de många böckerna i serien (47 st), för böckerna är väldigt bra.

Samuel August i Sevedstorp och Hanna i Hult av Astrid Lindgren har blivit utnämnd århundradets kärlekshistoria, och Samuel Augsut och Hanna är ett av mina två personliga favoritkärlekspar. Astrid Lindgren har här nedtecknat historien om sina föräldrar.



Young Pioneers av Rose Wilder Lane utspelas i 1800-talets Amerika och handlar om det nygifta paret Molly och David som bara är sexton respektive arton år när de ger sig på en lång resa med häst och vagn för att bosätta långt ifrån sin familj och sina vänner. Om äventyrslust och om en stark kärlek mellan två unga vuxna. Mitt andra favoritkärlekspar.

Vad mina vänner inte vet och Vad min flickvän inte vet avSonya Sones är en fint på vers skriven kärlekshistoria om en tjej som under jullovet blir kär i och tillsammans med skolans tönt, vilket ställer till problem för tjejen. Plotten må låta fånig, men det underbara språket väger upp det.

Den unge Werthers lidanden av Goethe är en klassisk och väldigt deprimerande kärlekshistoria om Werther som skriver brev till sin kamrat som handlar om hans älskade Lotte - flickan han vet att han aldrig kommer att få. Otroligt vacker och sorglig berättelse med underbart gammaldags språk om den olyckliga kärleken.

Kommentarer:

1 Lisa:

skriven

Sv: Nej, det har jag inte, men vill! Såg filmen och tyckte den var helt okej! (:

Kommentera här: