Nyckeln

Nyckeln - den avslutande delen i Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens Engelsforstrilogi - WOW, jag vet inte vad jag ska säga. Den är fantastisk. Jag älskade både Cirkeln och Eld och hade såklart skyhöga förväntningar på den här. Och boken överträffade mina förväntningar!

Nyckeln är mörkare än de två tidigare delarna, det är mer av allt, mer magi, mer prövningar, gåtor, mer relationsdraman, nya karaktärer presenteras och dessutom ställs Minoo inför ett svårt dilemma. Karaktärerna är otroligt skickligt skildrade, kanske de allra bästa karaktärsskildringarna jag nånsin läst. Men perfekta är de inte, jag stör mig lite på att både Minoo och Linnea känns lite stereotypiska. Fast det händer väldigt mycket med både Minoo och Linnea i den här boken, så det kan jag ta. De var mycket mer stereotypiska i de två första böckerna.

Trots bokens över 800 sidor är spänningen på topp hela tiden. Transsportsträckor är inget för Engelsforsböckerna!

Ett stort plus också för att homosexualitet inte ses som något problem. Har aldrig någon sådan ungdomsbok förut!

Den här trilogin är, enligt mig, den absolut bästa svenska ungdomsserien. Jag rekommenderar den till alla!

Jag ska definitivt läsa Mats Strandbergs tidigare böcker så snart som möjligt, och hålla utkik inför kommande böcker. Nån som vet om det finns nån bra fan fiction om Engelsfors? Vill bara ha mer!

Kommentera här: