När döden kom till Pemberley

När döden kom till Pemberley - P.D. James När döden kom till Pemberley är en fortsättning på Jane Austens Stolthet och fördom. Lizzy (eller Elizabeth som hon omnämns som i boken, men jag tycker bättre om Lizzy) och Darcy har varit gifta i sex år, har två söner och familjelyckan är stor. Men kvällen före den stora höstbalen sker ett mord på Pemberleys mark. Lydias make Wickham är huvudmisstänkt för mordet och det blir en lång och krävande process för alla inblandade att gå igenom. Det var verkligen trevligt att återså karaktärerna. Jag saknade Mrs Bennet lite, men histoiren klarade sig trots allt rätt bra utan henne. Lizzy har utvecklats och förändrats lite, hon är inte riktigt lika livlig och vass i replikerna längre. Men det känns som en helt naturlig utveckling med tanke på hennes nya livssituation, äktenskap, barn och rollen som härskarinna på det stora godset Pemberley. Jag tycker mycket om den här boken. Ibland kan Jane Austens böcker vara lite väl utdragna och sega och innehålla massa detaljer som inte alls intresserar mig, men den här boken innehåller inga som helst tråkiga eller onödiga scener. Jag tycker att det är spännande rakt igenom och gillar den trots att jag egentligen inte gillar deckare. Så har du läst och gillat Stolthet och fördom rekommenderar jag den här, även om du inte är något stort fan av deckare.

Kommentarer:

1 Helena, MsHisingen:

skriven

Älskar Stolthet och fördom, får kolla upp den här :)

Svar: Det får du absolut göra! Nästa gång jag är på biblo ska jag låna miss mary bennets självstävständighet, en annan fan fiction av stolthet o fördom. ska bli spännande! Har du läst den?
Jana

2 Helena, MsHisingen:

skriven

Nej, men har läst Pride and Prejudice and Zombies. Den var ganska kul, men "dina" varianter verkar vara lite mer seriösa.

Svar: Jag gillade också zombieboken jättemycket. Den enda zombiebok jag läst, men en mycket bra sådan. blir ju rätt roligt när lizzy o darcy slåss med högafflar istället för att käbbla
Jana

Kommentera här: