En lite ljummen antologi

Antologin Kvinnor i Småland är Smålands Författarsällskaps tionde tiel. Den innehåller 23 kortare berättelse av kända småländska författare. Eller, det står att de är kända, men själv kände jag bara till fyra. Givetvis finns texter av både Vilhelm Moberg och Astrid Lindgren.

Astrid Lindgrens berättelse är Kärlek vid seklets början och den har en ju läst massvis med gånger, men jag tröttnar inte på den i första taget. Vilhelm Mobergs berättelse handlar om en soldathustru som gick hemma i soldattorpet och arbetade och strävade i 22 år medan maken var ute och krigade i världen. Tänk er, 22 år! Varken mannen eller kvinnan kunde skriva och läsa så någon korrespondens kunde inte förekomma dem emellan. I 22 år gick soldatkvinnan på torpet och visste inte alls när eller ens om hennes man skulle återvända.  Vilhelm Mobergs lyckas då alltid få mig att verkligen fastna i sina berättelser. Även de korta.

En annan berättelse handlar om en ogift kvinna som blir gravid, och det vet vi ju hur det var för ett par sekler sedan. Den berättelse gillade jag också mycket. Sedan fanns det en text som berättade om Utvandrarnas Kristina, men den texten var det verkligen inget speciellt med.

De flesta berättelserna fångade mig inte, många var tråkiga och några förstod jag ärligt talat inte meningen med. Så överlag tyckte jag inte särskilt mycket om den här boken, även om det fanns några berättelser som jag verkligen gillade. Men sen är jag inte heller något fan av short stories.

Om du gillar short stories och historiska skildringar kan jag rekommendera den här boken. Men inte annars.

Kommentera här: