Klassikerutmaning

Det finns rysligt många klassiker som jag gärna vill läsa, men det blir aldrig av att jag gör det. Så nu har jag lagt upp en klassikerutmaning. Jag har listat de 24 klassiker som jag är mest angelägen om att läsa. Utmaningen sträcker sig 2 år framåt, då jag tänkt läsa en i månaden. Det känns lagom ambitiöst. Här är listan:

Austen, Jane:
Övertalning
Emma
Förnuft och känsla
Northanger Abbey
Mansfield Park

Bronte, Anne:
Främlingen på Wildfell Hall

Cervantes:
Don Quijote

Conrad, Joseph:
Mörkrets hjärta

Dante:
Den gudomliga komedin

Defoe, Daniel
Robinson Crusoe

Dickens, Charles:
David Copperfield

Dostojevskij:
Brott och straff
Bröderna
Karamazov

Flaubert, Gustave:
Madame Bovary

Kipling:
Djungelboken

Lagerlöf, Selma:
Löwensköldska ringen

Pyle, Howard:
Robin Hood

Scott, Walter:
Ivanhoe

Stevenson, Robert Louis:
Dr Jekyll och Mr Hyde

Swift, Jonathan:
Gullivers resor

Tolstoj:
Anna Karenina

Verne, Jules:
Jorden rint på 80 dagar

Wägner, Elin:
Pennskaftet

Zola, Emilie:
Den stora gruvstrejken






Jag tänkte börja med Den gudomliga komedin.

Kommentarer:

1 lillamissyoggi.blogg.se:

skriven

Jag har läst många av dessa böckerna och kan lova att du inte blir besviken. Jag perosnligen älskar Jane Austen, hoppas även att du lägger till stolthet och fördom på listan. Om du inte redan läst den. En av hennes bästa. Det är väl den jag skulle vilja lägga till på din lista. Men annars tycker jag att der ser ut som en riktigt bra lista faktiskt^^

2 Annelie:

skriven

Jag har läst många av dessa böckerna och kan lova att du inte blir besviken. Jag perosnligen älskar Jane Austen, hoppas även att du lägger till stolthet och fördom på listan. Om du inte redan läst den. En av hennes bästa. Det är väl den jag skulle vilja lägga till på din lista. Men annars tycker jag att der ser ut som en riktigt bra lista faktiskt^^

Kommentera här: