frågor

Eftersom jag inte har något annat att blogga om tänkte jag svara på en enkät som jag hittade hos Bookrelated. Frågorna är indelade i förflutet, nutid och framtid.

FÖRFLUTET:
1. Hur gammal var du när du började läsa?

Jag lärde mig läsa när jag var sju år och började sluka böcker när jag vara åtta.

2. Vad är titeln på den första bok du läste?
Visst kan Lotta näsan allting

3. Vilken bok fick dig att älska att läsa?
Jag vet inte. Har älskat att läsa ända sedan jag lärde mig läsekonsten ordentligt. Ingen särskild bok alltså.

4. Vilket är det tidigaste minnet du har av läsning?
Det måste vara när jag var sex-sju år och började stava på mjölkpaket, schampoflaskor och skyltar.


NUTID

5. Hur många böcker äger du just nu?
Ingen aning, men skulle jag gissa så drar jag till med 500.

6. Vilken av dem är din favorit?
Det är ju omöjligt att svara på. Ett par hundra av dem tillhör mina favoriter. Men om jag ska nämna en: Pollyanna.

7. Vilken av dom ogillar du mest?
Bergets döttrar av Anna Jörgensdotter.

8. Vilken är din favoritgenre?
Historisk faktion.

9. Hur ofta läser du?
Så fort jag får en minut över. 

10. Barn, ungdom eller vuxenböcker?
Barn och ungdom.

11. Snabb, medelmåttig eller snabb läsare?
Eh, långsam skulle jag nog säga.

12. Vem är din favoritförfattare och varför?
Astrid Lindgren. För att hon helt enkelt är bäst.

13. Pocket eller inbundet?
Det kvittar.

14. Vem är din favorithuvudkaraktär?

Pippi Långstrump!

15. Vem är din favoritskurk?
Jag gillar inte skurkar så mycket.

16. Hur långa böcker brukar du vanligtvis läsa?
Jag har räknat ut att genomsnittsboken är på dryga 100 sidor. Jag läser mycket bilderböcker.

FRAMTID

17. Ser du dig själv ha en karriär inom litteratur?
Nej.

18. Tror du att läsplattorna kommer att ta över de fysiska böckerna?
Nej. Vi är många som föredrar de fysiska böckerna.


19. Kommer du att se till att introducera läsning till dina framtida barn?
Jamen, självklart.

Kommentera här: