Stolthet och fördom och zombier

En Jane Austenroman med zombier och ultravåld? Funkar det? Första halvan av boken var jag lite tveksam. Jag kunde inte bestämma mig, för om jag skulle gilla boken eller inte. Det kändes lite absurt, tycker jag. Men efter bokens första hälft kom jag fram till att jag visst tyckte om det här konceptet. När jag läste Stolthet och fördom i somras första gången, blev jag väldigt besviken. Jag trodde att Jane Austen skrev precis den typ av böcker som jag gillar, men jag fann den vara ganska tråkig. Jag är inte överförtjust i att läsa om våld, krig och zombier, så därför trodde jag inte att den här boken heller skulle falla mig i smaken. Men det gjorde den slutligen. Det blev lite komiskt på något sätt, och jag finner det smått underhållande när Lizzy och Mr Darcy slåss med högafflar efter att Lizzy gett honom korgen. Att läsa om allt det våld som systrarna Bennet utövar blir också lite komiskt, när man har originalhistorien i bakhuvudet.

 

Sammanfattningsvis kan jag säga att gillar den här boken mycket mer än Jane Austens originalberättelse, och att även om man inte gillar böcker med våld och zombier, kanske den här boken ändå kan falla en i smaken. Boken är helt klart läsvärd.    

 

Nu hoppas jag bara att den här boken filmatiseras. Den skulle göra sig utmärkt på bioduken.

Kommentera här: